Hem » Nyheter » Svenska monopolföretag krossar konkurrenterna

Svenska monopolföretag krossar konkurrenterna

De tidigare svenska monopolföretagen ATG och Svenska spel dominerar den omreglerade spelmarknaden. Detta visar färska siffror från Spelinspektionen.

Det reglerade onlinespelets omsättning uppgick till totalt 3,288 miljarder kronor under årets första kvartal. Svenska Spel och ATG stod tillsammans för mer än hälften av denna omsättning, omkring 1,645 miljarder kronor.

Svenska Spel omsatte 577 miljoner kronor under årets första kvartal, medan ATG under motsvarande period omsatte drygt 1 miljard kronor. Bägge dessa bolag tillhörde före omregleringen den unika skaran av monopolföretag på spelmarknaden. Efter årsskiftet har det blivit tillåtet för ytterligare bolag att verka på den svenska spelmarknaden. I dagsläget konkurrerar ATG och Svenska spel med omkring 60 licensierade speloperatörer.

Monopolföretag statistik
Spelinspektionens statistik för årets första kvartal

Konkurrensen från monopolföretagen har dock visat sig vara tuff för vissa speloperatörer. Till exempel så har Gobal Gamings aktie tagit en hel del stryk efter att dess flaggskepp Ninja Casino börjat uppleva problem. Och spelbolagens branschorganisation har till råga på allt tvingats erfara att monopolföretagen inte alltid spelar enligt regelboken.

BOS uppmärksammar monopolföretagens fula knep

Tidigare under månaden ingav Branschföreningen för Onlinespel (BOS) en konkurrensanklagan mot ATG. I sitt klagomål till spelmyndigheten hävdar BOS att ATG har agerat på ett orättvist sätt. Detta genom att öppna upp sina poler för utländska spelbolag som inte är licensierade av Spelinspektionen, samtidigt som de nekar licensierade operatörer såsom Betsson och Kindred Group tillgång till dessa.

BOS har även vunnit gehör genom ett tidigare klagomål riktat mot Svenska Spel. Enligt BOS har det tidigare monopolföretaget med hjälp av olika medel marknadsfört sitt nylanserade onlinecasino till befintliga kunder hos Casino Cosmopol. Enligt BOS strider detta tillvägagångssätt mot den nya spellagen, i vilken det framgår att alla aktörer i branschen ska konkurrera på lika villkor.

Tidigare under månaden drog så Svenska Spel tillbaka reklamen för sitt onlinecasino från sina olika marknadsföringskanaler.

BOS generalsekreterare Gustav Hoffstedt säger så här som saken: “– Vi välkomnar detta beslut från Svenska Spels sida, men konstaterar samtidigt att den mesta skadan redan är skedd. Bolaget har i tre månaders tid i strid med konkurrensrätten uppmuntrat monopolkunderna att pröva konkurrensutsatta spel. Inget annat spelbolag har en kunddatabas med monopolkunder att bearbeta. BOS ser mycket allvarligt på detta agerande som står i strid med riksdagens ambition att skapa en spelmarknad på lika konkurrensmässiga villkor.”

Författare

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *