7StarsPartners sitter med en hand bestående av flera etablerade brands inom casino och sportsbetting, med ytterligare brands som planeras lanseras inom kort. Det är med andra ord en stark hand som bör göra konkurrenterna oroliga. För att få en uppfattning om hur företaget har tänkt spela sina kort har vi intervjuat Mary Ivanova, Head of Affiliates på 7StarsPartners. Mary delar här med sig av sin och företagets syn på casinobonusar, iGaming-branschen, kryptovalutor som betalmedel och andra intressanta ämnen.
Kan du berätta lite om hur du hamnade i iGaming-branschen?
Jag kom till den här branschen och 7StarsPartners för ett år sedan. När jag först kom var vi 30 personer på företaget, idag består 7StarsPartners av fler än 85 anställda. Det är ett nöje att se hur vi utvecklas varje dag.
Vad särskiljer 7StarsPartners från andra affiliateprogram?
7StarsPartners driver sju casinobrands och två brands inom sportsbetting. Våra samarbetspartners är mer än bara affiliates. Vi är redo att kommunicera 24/7 och att alltid ge support vid eventuella problem. Vi försöker erbjuda våra affiliates stor valfrihet och många valmöjligheter – olika slags erbjudanden och färdigt kampanjmaterial på alla språk. Vi lägger alltid till nya leverantörer, betalningsmetoder och nya varumärken, så det är aldrig tråkigt att samarbeta med oss.
Hur bibehåller 7StarsPartners de spelare som vidarebefordras av affiliates?
Vi har ett duktigt team som arbetar med att bibehålla spelare. De gör utskick till spelarna och vi stödjer dem på deras modersmål samt utför korsmarknadsföring.
Tror du att bonuspengar eller free spins är det mest kraftfulla incitamentet som onlinecasinon kan använda för att attrahera spelare?
Vid en första anblick kan det verka som att allt en spelare behöver är free spins. Men som verkligheten visar är det bästa en kombination av snabba uttag, ett bra utbud av betalningsmetoder, leverantörer och spel, samt hjälpsam kundtjänst och en bra bonus.
Era casinobrands – Malina Casino, Cadoola, Casinia, Buran Casino, YoYo Casino och Boa Boa Casino – såväl som era sportsbooks Malina Sports och CasiniaBets besöks av kunder från flera olika länder inklusive Sverige. Följer ni situationen i Sverige med det möjliga avskaffandet av spelmonopolet, och vad är i sådana fall er tolkning av situationen och era tankar kring hur detta skulle kunna påverka den svenska iGaming-marknaden?
Vi följer förstås situationen på alla de marknader som vi är verksamma på. Vi gör vårt bästa i avvaktan på att situationen i Sverige blir mer eller mindre stabil.
Vad kan du berätta för oss om ert nya nätcasino, AlfCasino, som snart lanseras?
AlfCasino kommer lanseras i början av april. Det kommer vara ett väldesignat och lovande casino. Vi anstränger oss maximalt för att alla ska bli imponerade av det.
Spelar du personligen casinospel? Vilka tre videoslots tillhör i sådana fall dina personliga favoriter?
Jag spelar inte casinospel alls utan betraktar det enbart som ett jobb. Jag gillar dock alla NetEnts slots mycket.
På vilka sätt kommer iGaming-året 2018 skilja sig från 2019? Vilka kännetecken kommer karakterisera det här året när vi om ett år tittar tillbaka på det?
Under 2018 planerar vi att lansera fler brands och utveckla våra tidigare brands. Vi har en hel del att stå i, så vi hoppas att såväl våra samarbetspartners som våra spelare ska bli nöjda.
Vad skulle du förändra med iGaming-branschen, om något, om du hade obegränsade möjligheter att genomföra en förändring?
Jag skulle lägga till fler leverantörer och fler spel, samt öppna upp iGaming-branschen på fler marknader men skärpa kontrollen av olicensierade casinon.
Var tror du att iGaming-branschen kommer befinna sig inom 3 år, och var ser du 7StarsPartners under samma tidsperiod?
7StarsPartners har funnits här under en längre tid, så vi hoppas bli en av de bästa operatörerna i iGaming-branschen. Vår förhoppning är att branschen kommer fortsätta växa år för år och att det kommer medföra att fler högkvalitativa casinon som våra lanseras.
Många tror att virtual reality är ett tekniskt framsteg som möjligtvis skulle kunna forma den spelupplevelse som nätcasinon levererar. Hur ser du på detta, experimenterar ni med VR-teknik?
Jag tror att VR-tekniken kommer ha en inverkan på nätcasinon och att alltfler VR-spel kommer släppas. En dag kommer även vi lägga till sådana spel.
Vissa personer hävdar att digitala kryptovalutor är alltför volatila för att accepteras som en betalningsmetod, men ni accepterar insättningar i Bitcoin på era casinosajter. Skulle du säga att kryptovalutor och nätcasinon är en bra kombination, och i sådana fall varför?
Även om jag personligen inte är ett stort fan av Bitcoin har vi den som en betalningsmetod, eftersom vi ser till våra spelares bekvämlighet. Om det är bekvämt för spelarna, varför inte lägga till kryptovalutor som en betalningsmetod?
Vilka är era största utmaningar i egenskap av ett företag med flera iGaming-brands?
Jag tror att alla iGaming-företag står inför en stor utmaning. Om man vill vara nummer 1 i branschen behöver man varje dag jobba hårt, övervaka alla uppdateringar, samt implementera nya valutor, språk, leverantörer och spel på sina sajter.