Hem » Nyheter » Casino Cosmopol överklagar bot för penningtvätt

Casino Cosmopol överklagar bot för penningtvätt

Svenska Spels fysiska casinokedja Casino Cosmopol har lämnat in en överklagan mot den bot man fått av spelmyndigheten Lotteriinspektionen. Boten utfärdades efter att myndigheten menat att Casino Cosmopol misslyckats med att följa de nationella licenskraven för förebyggande av penningtvätt och terrorfinansiering.

Får böta 8 miljoner kronor

Förra månaden bötfälldes casinokedjan till följd av myndighetens fynd. Böteslappen låg på 8 miljoner kronor. Lotteriinspektionen menade att Casino Cosmopol kan ha använts för penningtvätt. Casinot själva har dock nu överklagat beslutet och menar att det var orättvist att utfärda ett straff när det för närvarande inte finns några tydliga regler eller riktlinjer från myndigheten.

Företaget menar att man en vecka efter det ursprungliga beslutet skickat in en plan med åtgärder att vidta på såväl kort som lång sikt till följd av Lotteriinspektionens utredning. “I avsaknaden av tydliga regler och vägledning från Lotteriinspektionen, kan det inte anses vara korrekt att besluta om en straffavgift,” menar Per Jaldung, VD för Casino Cosmopol.

Jaldung fortsätter: “Vi har överklagat Lotteriinspektionens beslut i huvudsak för att vi anser att det i denna situation inte är proportionerligt att utfärda ett straff. Sanktioner ska endast användas då andra metoder såsom att införa nya licensregler för oss är otillräckliga.”

Myndigheten fann Casino Cosmopol skyldiga på flertalet punkter

I samband med sin granskning fann myndigheten flertalet punkter där man menar att Casino Cosmopol brutit mot reglerna under en tidsperiod på sju månader, från den 1 januari 2017 till den 31 juli samma år.

Dessa incidenter inkluderar bland annat att en spelare ska ha spenderat 99 000 på spelautomater under en och samma kväll, där casinot ska ha misslyckats att hålla koll på dessa transaktioner. Det var först efter att video från en säkerhetskamera granskats som det var möjligt att med säkerhet bestämma vilken summa det rörde sig om.

Lotteriinspektionen belyste även flertalet fall där casinot inte haft tillräcklig kännedom om sina kunder. Bland annat ska man ha misslyckats att identifiera spelare som förlorat betydande summor pengar och även misslyckats vidta åtgärder för att hjälpa en viss kund som sedan 2016 förlorat drygt 2,8 miljoner kronor.

Casino Cosmopol överklagade beslutet den 17 december men har ännu inte fått något svar från Lotteriinspektionen.

Författare

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *