Sveriges spelmyndighet Lotteriinspektionen menar att den omreglering av den svenska spelmarknaden som kommer att ske efter årsskiftet sker i grevens tid. Detta då nya siffror visar att operatörer utan licens fortsätter att ta marknadsandelar från de aktörer som verkar legalt i landet.
Operatörer utan tillstånd tar marknadsandelar
Lotteriinspektionens siffror för första halvåret i år visar att omsättningen på marknaden växte till 11,2 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 1,5% jämfört med motsvarande period 2017. De operatörer som innehar licens hade tillsammans en marknadsandel om 73%, omräknat i kronor 8,2 miljarder kronor av omsättningen på marknaden. Detta är en minskning med nästan 2% medan utländska bolag utan licens ökade sin omsättning med 12,5% till 3,0 miljarder kronor.
Från och med den 1 januari 2019 kommer den svenska marknaden regleras. Då kommer licensierade operatörer för första gången kunna konkurrera med bland andra Svenska Spel. Operatörer har kunnat ansöka om licens sedan början av augusti och hittills har drygt 50 bolag valt att ansöka.
Svenska Spel och ATG ökar sin omsättning på nätet
Svenska Spels omsättning har minskat med 1,3% och Magnus Granlund, analytiker på Lotteriinspektionen, tror att de operatörer som saknar licens bara kommer fortsätta att ta marknadsandelar fram till årsskiftet. “Den långsiktiga trenden fortsätter där den reglerade marknaden tappar mark till de operatörer utan svenskt tillstånd,” säger han. “Denna generella trend kommer sannolikt fortsätta över de kommande två kvartalen.”
“Det visar även vikten av en omreglering av den svenska spelmarknaden med en ny spellagstiftning och ett licenssystem som träder i kraft. Den massiva marknadsföringen av operatörer utan svenskt tillstånd påverkar också resultatet,” menar Granlund.
Svenska Spels omsättning uppgick till 4,3 miljarder kronor, där bolagets markbaserade verksamhet stod för en minskning med omkring 9% medan dess onlinebaserade verksamhet ökade med närmare 25%. ATG omsatte 2 miljarder kronor och ökade med nästan 2%, där bolagets markbaserade verksamhet minskade med 9% och dess onlinebaserade verksamhet istället ökade med nästan 10%.