Hem » Nyheter » Exklusiv intervju med L&L

Exklusiv intervju med L&L

Vi har idag äran att kunna presentera en exklusiv intervju med Rogier Van Maurik, affiliate manager på L&L Europe. Rogier besvarar våra frågor om effekterna av omregleringen av den svenska spelmarknaden samt berättar mer om de olika varumärken som L&L arbetar med.

Rogier Van Maurik
Rogier Van Maurik

Hej Rogier! Skulle du kunna börja med att berätta lite för oss om dig själv och hur du hamnade i iGaming-branschen?

Mitt namn är Rogier van Maurik. Efter en karriär inom försäljning bads jag bli medlem i teamet på L&L Europe Ltd där jag är affiliate manager och så har varit i drygt fyra år nu. Vi representerar sex varumärken och riktar oss specifikt mot Norden. Jag är 42 och bor med min kärlek Conny. Jag bor nära stranden där jag gillar att njuta av den friska luften och cykla.


Om du hade möjligheten – vad (om något) skulle du då förändra med iGaming-branschen i stort?

Intressant fråga. För det första skulle jag vilja se att spel- och betalningsleverantörerna slutar arbeta med företag licensierade av jurisdiktioner där aspekter såsom spelarskydd och hantering av (spelar)klagomål är begränsad eller obefintlig.

Allra helst skulle det finnas en internationell uppsättning med standarder som de reglerande organen behöver implementera och kräva från sina licenshavare innan licenshavaren tillåts erbjuda allmänheten sina tjänster. De reglerande organ som inte deltar inom dessa internationelal standarder bör inte kunna tillhandahålla kvalitetsspel från de innehållsleverantörer som verkar på de reglerade marknaderna.

Kunderna förtjänar säkra, reglerade och kvalitativa speltjänster.


L&L erhöll en svensk licens inför omregleringen. Spelinspektionen fokuserar en hel del på ansvarsfullt spel – har ni tvingats anpssa er till detta genom att arbeta med denna fråga på ett annat sätt efter omregleringen, eller har allt varit som vanligt?

Det är i stort sett som vanligt. Vårt team insåg tidigt att spelbranschen på en global nivå har gått mer mot ansvarsfullt spel. Innan vi erhöll en svensk licens hade vi redan etablerat starka policys för ansvarsfullt spel som upprätthålls av ett kvalificerat ansvarsfullt spel-team och uppmuntras av högsta ledningen. Utifrån vårt perspektiv bör tillhandahållandet av rättvisa speltjänster och skyddet av utsatta och minderåriga spelare vara prioriterat av alla licenshavare.


Det reglerande organet har för närvarande även sina ögon på bonusarna. Onlinecasinon som verkar i Sverige kan inte längre tillhandahålla bonusar förutom en välkomstbonus, och Spelinspektionen kan även betrakta cashbacks som bonusar. Vilka är dina tankar på denna händelseutveckling?

Jag tycker det är bra. Tidigare har onlinecasinon kunnat skapa alla möjliga slags kampanjer för sina spelare, där de flesta var rättvisa och utan krusiduller. Sedan blev det mer och mer uppenbart att vissa bolag använde detta som ett verktyg för att på ett lömskt sätt locka spelare till en sajt där de villkor som omgav bonusen inte längre var rättvisa, t.e.x. genom att kontanter och bonuspengar frystes, galna omsättningskrav och vinsttak på den aktuella bonusen.

I Sverige är dessa dagar över och detta tack vare ett smart drag från det svenska reglerande organet. Jag är säker på att det kommer resultera i en rättvis miljö där svenska spelare inte lockas att sätta in mer pengar än vad de för stunden har råd med och att inga lömska villkor kan användas som kan påverka spelaren på ett negativt sätt.

Nackdelen med allt detta är tolkningen av lagen. Till exempel kör vi turneringar för spelarna på alla våra sajter. Vi vet att vi inte kan erbjuda svenska spelare en bonus, så deras vinster betalas ut i kontanter. Vi lockar egentligen inte kunden att delta eller ber dem att delta, det är ett mervärde, och om du har tur nog att vinna kommer du vinna ett pris.

Men skulle en belöning från en turnering kunna klassas som en lockelse att sätta in pengar och spela? Detta är inte 100% tydligt och jag tror att det reglerande organet kan tydliggöra dessa aspekter. Det finns fortfarande stor tillgänglighet för spelare, bara inga insättningsbonusar, men det som är tillgängligt är tydligt när det kommer till villkor som alla spelare ska kunna förstå!


Vad skulle du säga skiljer L&L:s varumärken såsom Fun Casino, Yako Casino, Yeti Casino och Karl Casino från andra casinovarumärken?

På L&L Europe Ltd började vi bygga vår plattform från grunden med en modell där vi kan kontrollera allt och där det säkerställs en säker och rolig miljö för våra spelare. Vi fortsätter att förbättra och fundera över de bästa sätten att underhålla våra kunder. Och när du tittar på själva varumärkena har vi lokaliserat och nischat casinona. KarlCasino – Kungen av Casino är ett utmärkt exempel på ett lokaliserat casino, utformat och strukturerat av svenskar och för svenskar.

När vi såg att internationellt fokuserande casinon, såsom Yeti, har en enorm potential, började vi expandera vår produkt med casinon såsom Yeti. Det andra var YakoCasino som hämtades från EveryMatrix och senare lanseringen av FunCasino, där Fun mottog pris för bästa nya casino 2018 från CasinoMeister. Tidigt under 2019 la vi till HyperCasino.

Dessa casinon fungerar i stort sett likadant – skillnaden mellan casinona ligger i kommunikationsstilen, kampanjerna och erbjudandena. Med All British Casino, NorskeAutomater, No Bonus Casino och förstås även KarlCasino driver vi fortfarande lokaliserade och nischade casinon som har visat sig vara väldigt framgångsfulla. När Fun Casino vann CasinoMeisters pris för bästa nya casino 2018, vann även L&L som grupp ett pris: bästa casino-grupp 2018! Två utmärkelser att vara stolt över.


L&L la nyligen till fler än 100 nya spel från stora utvecklare såsom Novomatic, Big Time Gaming och Blueprint, däribland Blueprints Jackpot King-serie. Anser du att content är king när det kommer till att marknadsföra ett onlinecasino, eller finns det andra sätt att göra detta på nu när bonusarna har begränsats på den svenska marknaden?

Innehållet är väldigt viktigt, men det finns en stor skillnad mellan innehåll och innehåll. En innehållsleverantör som kan släppa 100 spel om året bidrar inte direkt till en högvalitativ och välbalanserad spelportfölj. Jag gillar leverantörer som lägger mycket tanke bakom utvecklingen av ett spel. Som den svenska spelstudion Just For The Win. Varje enskilt spel de släpper har ett koncept och vänder sig till en viss typ av spelare. När Just For The Win har 30 spel i sin portfölj (troligtvis mot slutet av 2020) kan de tillfredsställa alla slotsspelare med ett högkvalitativt spel.

Det finns leverantörer där ute nu som har hundratals spel, men där allesammans fungerar likadant. Det är inte direkt roligt för spelaren. Men ja, att lägga till Novomatic, IGT, Big Time Gaming och framför allt Blueprint resulterar i en mer balanserad portfölj, särskilt om vi skapar coola och roliga turneringar kring dessa spel. Personligen är jag även stolt över det faktum att vi med vår portfölj kan erbjuda landbaserade slots (IGT, Novomatic, WMS, SG och Amatic) till våra spelare bredvid välkända leverantörer av onlinebaserat innehåll.


Era varumärken använder Entercashs plattform för att möjliggöra spel utan registrering. Tror du att denna typ av tekniska lösningar kommer göra traditionella registreringsformulär överflödiga inom en snar framtid, eller kommer vi att fortsätta se även hybridlösningar?

Teknisk innovation är ett etablerat karaktärsdrag i spelbranschen. Snabbare registreringar gör det möjligt för spelaren att få en förbättrad kundupplevelse genom att fördröjningen minskas innan denne kan komma in och spela hos sitt favoritcasino. Dessa lösningar skulle vanligtvis baseras på hängivenheten att tillhandahålla en enskild betalningsmetod för en onlineverksamhet.

Å andra sidan, ett stort antal kunder skulle fortfarande vilja ha möjligheten att kunna använda ett utbud av betalningsmetoder (såsom Swish, Zimpler, Skrill eller mer traditionella betalningsmetoder) och detta skulle endast vara möjligt genom en hybridlösning. L&L Europe erbjuder genom sin diversifierade varumärkesportfölj det bästa av två världar.


Om du tar en titt i din magiska kristallkula och försöker förutse vad som kommer att karaktärisera casinoåret 2019 när vi nästa år ser tillbaka på det, vad ser du då?

Globalt, som under senare år, kommer vi att se tecken på en mognande marknad. Alla reglerade marknader visar ett ökat intresse för att skydda spelkonsumenter och därför kommer efterlevnaden av regleringarna att övervakas och icke-undfallande licenshavare kommer att lämnas på efterkälken. Denna ökade undfallenhet och reglering kommer att leda till ökade kostnader för operatörerna och kommer även att resultera i ytterligare sammanslagningar och förvärv.

Mot slutet av 2019 bör vi ha en god indikation på vilka operatörer som har tagit de svenska licenskraven på allvar och vilka som är hängivna att tillhandahålla en ansvarsfull tjänst på den svenska marknaden. Vi hoppas att vi vid den tidpunkten har börjat uppnå vårt mål att upprätthålla vårt rykte som en pålitlig, stark och ansvarsfull speloperatörer för den svenska publiken.


Spelar du själv casinospel? Vilka är i sådana fall dina tre favoritslots någonsin?

Självklart, då och då. Jag känner att det hjälper mig i mitt arbete att lära känna spelen, särskilt i diskussioner med affiliates.

Mina favoriter skulle vara de klassiska Book of Ra från Novomatic, Bonanza från Big Time Gaming och Starburst från NetEnt.


Vilket råd kring att spela casinospel på nätet skulle du vilja dela med dig av till våra läsare?

Då onlinemiljön är en som finns tillgänglig överallt, skulle jag vilja bjuda in alla att komma och spela spelen du gillar och även prova allt som erbjuds. Detta då det är en plats för fritid och nöje! Med det sagt, se gärna till att du spelar ansvarsfullt och har koll. Om du vid något tillfälle känner att du inte längre har kontrollen, föreslår jag att du söker hjälp genom kanaler såsom Spelpaus, Stödlinjen eller annan slags rådgivning som du kan tänkas behöva.

Författare

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *