Spelinspektionen har så här långt godkänt 116 licensansökningar om spellicens på den omreglerade svenska spelmarknaden. Fler än hälften av de licenser som har utdelats gäller för onlinecasinon.
Onlinecasinon står för drygt hälften av de tilldelade licenserna
Sedan augusti 2018 har operatörer kunnat ansöka om svensk licens. De första operatörerna tilldelades licenser redan den 30 november förra året, d.v.s. innan omregleringen trädde i kraft den 1 januari året därpå. Från och med augusti förra året och fram till och med dags dato har 62 av de licenser som erhållits delats ut till onlinecasinon. Detta gör nätcasino till den mest populära nischen inom spel på nätet – på andraplats kommer kommersiell vadhållning med 44 licenser.
Ytterligare fem spellicenser har tilldelats operatörer som ägnar sig åt landbaserat kommersiellt spel. Två operatörer – Bell Casino och Paf – har även erhållit licens för att tillhandahålla spel på fartyg i internationell trafik. Svenska Spel har dessutom säkrat tre spellicenser för sin monopolverksamhet, vilken inkluderar lotterier, landbaserade spelautomater samt Casino Cosmopols casinoverksamhet.
Allt som allt har 72 operatörer tilldelats licenser, och detta betyder naturligtvis att vissa operatörer har beviljats fler än en slags spellicens.
Svenska Spels casinoprodukt tycks ta marknadsandelar från mindre bolag
Analytiker i branschen menar att de bolag som ägnar sig åt att erbjuda casinospel på nätet i och med omregleringen sannolikt kommer att påverkas av Svenska Spels inträde på denna marknad. Det statliga spelbolaget har ägnat sig åt att aggressiv marknadsföra sitt nya casinoutbud, samtidigt som allt pekar på att Svenska Spels casinoprodukt i detta tidiga skede får en hel del organisk trafik via sökmotorn Google.
Att Svenska Spel nu tillåts bedriva ett nätcasino kan troligtvis göra det svårt för mindre bolag att hävda sig, nu när en strikt reglering och 18 procent skatt på nettoomsättningen inte utgör de enda orosmolnen. Det är också anmärkningsvärt att Svenska Spel tillåts marknadsföra sin produkt i vad som kan tyckas vara en allt annat än måttlig utsträckning. Detta samtidigt som Spelinspektionen och regeringen har uttalat att man ämnar stävja den marknadsföring som inte anses vara just måttfull.